تعرف على صاحب "سينماتك"  وعلى كل ما كتبه في السينما

Our Logo

  حول الموقعخارطة الموقعجديد الموقعما كـتـبـتـهسينما الدنيااشتعال الحوارأرشيف الموقعسجل الزوار 

لوسـى: جمهورى مش بس بتاع كازينوهات

كتب منى عشماوى

رغم أن لوسى محسوبة على الفن كراقصة إلا أن الكثيرين يرون أن الممثلة بداخلها تنتصر على الراقصة، ومثلما تألقت من قبل فى أدوار لا ينساها لها الجمهور مثل ليالى الحلمية و أرابيسك وغيرهما تألقت مؤخراأيضاً من خلال مسلسلين هما الباطنية و كلام نسوان حيث تجسد فيهما مشاعر متناقضة لامرأتين مختلفتين.. التقينا بها فتحدثت بصراحة شديدة عن اعتزال الرقص وكليباتها الساخنة والخدع التى تعرضت لها.

·         هل بهيجة تنافس ناهد أم إحداهما طغت على الأخرى بالنسبة لجماهيرية لوسى فى رمضان؟

- ده عمل وده عمل تانى خالص وكل واحد منهم له جمهوره يعنى الباطنية يلتف حوله الناس البسيطة الشعبية، أما مسلسل كلام نسوان فتشاهده فئة المثقفين وأتحدث عن النساء أكثر من الرجال، وأنا معجبة جدا بالتجربتين لأن كلتا المرأتين فيها من لوسى بمعنى إن ناهد فيها من لوسى كتير قوى مفيش حاجة بتقف أمامها وست قوية ودائماً تفكر فى الخطوة التى ستأخذها، وبهيجة فيها من لوسى الأمومة والذكاء وحسن التصرف حتى إن ابن بهيجة فى المسلسل أحمد فلوكس اسمه فتحى على اسم ابنى فى الحقيقة، وأنا فى الأول والآخر ممثلة ولازم أقدم كل الأدوار!

·         عبارة فى الأول والآخر ممثلة تقول إن لوسى اعتزلت الرقص؟

- أنا باتكلم عن الناس فى البيوت اللى ما شافتش لوسى بترقص، ولكن عرفت لوسى عن طريق التمثيل لأن كل من شاهدنى وأنا بأرقص إما فى الأفراح أو الكليبات أو الكازينوهات ودول مش كل جمهور لوسى.

·     إذا تحدثنا عن مسلسل كلام نسوان يراه كثير من النقاد أنه شديد الشبه بالمسلسل الأمريكى ربات البيوت والذى أخذ شهرة كبيرة فى أمريكا والوطن العربى؟!

- لأ خالص لأن مشاكل الستات فى أمريكا تختلف كليا عن مشاكل الستات العربيات بمعنى أن الست فى أمريكا ممكن زوجها يغفر لها أن تخونه مثلا، وبعدين هناك لا تحارب المرأة للحصول على حريتها لأنها فعلا فى إيديها بينما مشاكل النسوان فى كلام نسوان مختلفة، كل واحدة منهم لها مشكلة، وإذا تحدثنا عن مشكلة ناهد فهى تكمن فى مشكلة زوجها الغريزية وخيانته المستمرة لها ثم هو لم يعرف كيف يرتقى رغم أنه انتقل نقلة أخرى ولم يعد الميكانيكى الغلبان، لكن هو مش فاهم ده ومازال يتصرف نفس التصرفات التى بها كثير من الأنانية!!

·         ألم تخافى من دخولك العمل فى مسلسل بطلاته الأخريات غير مشهورات مثلك؟

- طبعا كنت قلقانة جدا خاصة أنى أنا شخصيا لم أكن أعرف عنهم أى شىء ولم أتعرف عليهم بفترة كافية قبل التصوير لكن الورق الكويس والإنتاج الضخم والمخرج عمر عبدالعزيز كل ده شجعنى لقبول العمل.

·         ما رأيك فى كلمة كلام نسوان؟!

- مافيهاش أى حاجة دى كلمة عربية صحيحة وبعدين إحنا فى ليالى الحلمية كنا بنقول نسوان و»مرة، وعلى فكرة معنى كلام نسوان هو الكلام الناعم الجميل والذى له حدود خاصة جدا!

·         أى شخصية تتفاعل معها لوسى عندما تشاهدين نفسك مرة أخرى فى مسلسلاتك؟

- أتفاعل مع الشخصية ولكن الحقيقة ناهد باكون زعلانة لها قوى وباكون مخنوقة من إحساسها بالخيانة والغدر من زوجها.. ودى مشكلتنا الحقيقية فى المجتمع إن فيه ستات كتير بتبص للى فى إيد غيرها وممكن تحلل لنفسها زوج غيرها!!

·         هل تعرضت لوسى للخيانة والغدر فى حياتها؟!

- اتعرضت للخيانة والغدر من ناس تافهة يعنى من شغالة تمشى أو طباخة تسرق من تلاجتى كيس لحمة أو صديقة وضعت ثقتى وعشمى فيها ولم تكن على قدر المسئولية لكن فى بيتى وجوزى لم أتعرض على الإطلاق لأى خيانة أو غدر! أنا وجوزى سمن على عسل!

·         متى ستودع لوسى الرقص وتكون ممثلة وبس؟

- بصراحة الفن كل لا يتجزأ والأولوية دائما عندى للتمثيل أما الرقص فممكن يتعوض فى أى وقت خاصة لو كان أمامى دور حلو لازم أعمله ولكن أول ما أشعر أن حب الناس لرقص لوسى قل سأعتزل الرقص!

·         لماذا لم نشاهد لوسى مع طونى خليفة فى لماذا كما شاهدناك من قبل فى ساعة بقرب الحبيب ولمن يجرؤ فقط؟

- طونى عارف كويس أنى امرأة بلا دمامل بمعنى ليس لدى ما يفضحه أو يكشفه للناس ودائما ردودى عليه ردود مقنعة وحاسمة ثم أتحدى أى شخص ممكن أن يشاهدنى دلوقتى أو فيما بعد فى أى برنامج من البرامج المستفزة التى تنتشر على شاشة الفضائيات هذه الأيام، لأنى لا أحب أن يخوض أى شخص فى حياة الناس الشحصية جدا بشكل مستفز، والحقيقة البرامج اللى فيها قلة أدب أصبحت كثيرة جدا ودى برامج بتهزأ الفنانين، وعلى فكرة أنا تركت برنامج اسمه حيلهم بينهم لأنى أول ما قعدت على الكرسى دخلوا علىّ بنت تافهة جدا وبختهم ومشيت وكلمت أشرف زكى النقيب واشتكيت من البرنامج ده لأن دى قلة أدب.

·         ما مشروعات لوسى الغنائية وهل نتوقع كليب قنبلة قادم؟

- عندى أغنيتان كلاسيك ولكن لو لقيت وقت أصورهم فيديو كليب هصورهم واحدة منهم فيها رقص تانجو مش شرقى، لكن الحقيقة عندى كذا نص هقعد أقراهم وأشعر أنى سأكون مشغولة جدا الفترة القادمة.

·         والسينما؟

- أتمنى أنه يأتى لى موضوع كويس يعنى طلعت فى فيلم الوعد فى مشهد واحد ضيفة شرف بعد انقطاع عن السينما دام ثمانى سنوات لأنه كلمنى محمود بركة وده صديقى وعملت المشهد من غير ولا مليم رغم أنه كان لى أجر.

·         متى تتحمل لوسى مسلسلاً بمفردها؟

- أنا بطلة مسلسل كلام نسوان وهم اعتمدوا على اسمى فى تسويقه وقد يكون بداية أن لوسى تشيل مسلسلات لوحدها ولكن ما معنى أن النجم يشيل مسلسل لوحده من غير نجوم تانيين معه فى العمل يعنى بعد عرض مسلسل سلطان الغرام اتعرض على كثير من المسلسلات أكون فيها النجمة يعنى أكون لوحدى ومعاى ربنا وبس ورفضتها لأن الورق لم يعجبنى ولم يجذبنى!!

·         بتتفرجى على إيه فى رمضان؟

- عاجبنى جدا الإعلانات الاستعراضية بتاعة موبينيل وكمان مسلسل قاتل بلا أجر ونبيلة عبيد فى البوابة الثانية، ويزيدنى شرف إنى اشتغل معاها، كمان بحب أشوف أفراح أبليس لأنى بأحب جمال سليمان، وعلى فكرة هو صديق ومعرفة قديمة من أيام ما كنت حامل وذهبت إلى سوريا فى مهرجان دمشق الدولى كان دائما يشجعنى!

وشاهدت حلقة طونى خليفة مع الأستاذ مفيد فوزى وشعرت أن الأستاذ الكبير أفحم طونى لما سأله عن عبارة مستفيد فورى والحقيقة بأكن لمفيد فوزى كل حبى واحترامى.

·         ما الذى يزعجك فى الوسط الفنى؟

- ياريت يكون عند المنتجين حسن ذوق فى التعامل بمعنى أنهم يقدرونى فى التعامل لأنى أستاهل وأنا مخلصة جدا فى شغلى والحمد لله هناك كتير يقدرونى وأنا أشكرهم وعاوزة أقول ممكن لوسى تقبل دور بكلمة حلوة لأنى أومن بالمثل الذى يقول الكلمة الزين تسد فى الدين.؟

صباح الخير المصرية في

29/09/2009

 

جميع الحقوق محفوظة لموقع سينماتك
  (2004 - 2009)